DIY - minimalistické pružné šaty

3. srpna 2017 v 10:00 | Nelly
Připravila jsem si pro vás návod, díky kterému si zvládnete ušít šaty i když jste úplní začátečníci. Pomohu vám vytvořit si velmi jednoduchý ale slušivý střih díky kterému vám šaty padnou jako ulité!

budete potřebovat:
Šicí stroj, krejčovské nůžky, jehlu, stehovací nit, nit v barvě látky, krejčovský metr
Balicí papír (nebo jiný papír velkého formátu), tužku, pravítko, nůžky na papír
Teplákovinu nebo úplet (asi 1 metr, záleží na tom, jak dlouhé šaty chcete, já jsem použila nádhernou teplákovinu z eshopu bubulakovo.cz a stačil mi jeden metr, šaty mě tedy vyšli na pouhých 300 kč)

1. Vytvoření střihu
Nejprve si určete, jak chce mít šaty dlouhé. Tuto délku změřte od krku- přesněji od místa, kde máte vzadu na krku řetízek (u mě to bylo 88 cm). Poté si určete šířku šatů tak, že změříte nejširší místo na těle, vydělte dvěma a přičtěte o kolik chcete mít šaty volnější- u někoho bývá nejširším místem hrudník, u mě je to rozhodně sed.

Ještě jednou ve vzorci: (obvod sedu : 2)+volnost = šířka šatů
Na příklad u mě to bylo (110:2)+5= 60 cm

Pomocí těchto dvou rozměrů získáte obdélník, který si narýsujete na papír a vystřihnete. Bude vám sloužit jako střih.

2. Položení na látku a střih látky
Střih, tedy obdélník který jsme získali, se musí do látky vejít dvakrát jako zadní a přední díl. Střih si položíte na látku tak, abyste kolem dokola měli alespoň 1 cm. Tento 1 cm vám bude sloužit pro sešití, pokud si nejste jistí šířkou nebo délkou a rozměry látky vám to dovolují, tak na bocích a v délce ponechte vtěší prostor (třeba 5 cm). Tomuto prostoru říkáme švová záložka.

Při stříhání dejte pozor, abyste si švovou záložku neustřihli, stříhejte až za ní.

3. Šití

Oba čtverce si položte lícem a líc a sestehujte stehovkou tak, jak je to naznačeno na obrázku zelenými linkami. Otvor pro hlavu je široký zhruba 38cm, otvory pro ruce jsou asi 30 cm. Šaty si nyní vyzkoušejte, zaměřte se na to, jestli jsou otvory pro ruce a hlavu dostačující ale nejsou příliš velké, v případě potřeby je upravte. Zkontrolujte také správnou délku šatů a šířku. Pokud jsou šaty příliš dlouhé či široké, upravte je a rovnou přebytečnou látku odstřihněte.

Po úpravách oba obdélníky kolem dokola obnitkujte buďto na obnitkovacím stroji nebo cik cak stehem, vynechte pouze spodní okraj šatů. Oba čtverce položte lícem na líc k sobě a sešijte na stroji tak jak je naznačeno na obrázku v porovnání s vaší úpravou. Švovou záložku u otvorů pro ruce zahněte dovnitř a prošijte ve vzdálenosti zhruba 4 mm. Švovou záložku u otvoru pro krk ponechte volnou, sama se na postavě ohrne dovnitř. Švovou záložku u dolního okraje zahněte dovnitř a prošijte cik cak stehem, aby šev zůstal pružný.
Na šaty jsem použila látku cracked vanilla z eshopu bubulakovo.cz

Na fotografiích můžete vidět hotové šaty, které jsem doplnila blush balerínkami Mellisa ultragirl sweet.

Šaty můžete nosit nejen takto zcela klasicky. Pro nadcházející podzim je velmi příjemná varianta s basic trikem s dlouhým rukávem, punčochami a vysokými kozačkami. Šaty vypadají krásně i přepásané- takový outfit uvidíte již brzy na mém blogu :)

Fotografka: Adéla Marková <3